Like a Dragon: Infinite Wealth Review: Heart, Soul, and Pokémon

By | January 30, 2024

Jag hade aldrig träffat Ichiban Kasuga i mitt spelliv, men efter mindre än en timme med Som en drake: oändlig rikedom, skulle jag deklarera min brinnande och eviga önskan att skydda den pixelstrålen med mitt eget liv. Ichiban, liksom Oändlig rikedomHan är en klumpig, uppstyltad idiot som ibland kan gnaga dig på nerverna med sin trötthet. Men (och detta är ett stort men), den är fylld med en nivå av charm som kan förlåta alla andra synder.

Oändlig rikedom Det är den åttonde posten i yakuza serie och den andra med Ichiban Kasuga, en 40-årig före detta brottsling vars bröstkorg kunde öppnas och hitta ett bokstavligt hjärta gjord av guld. Även om jag är ganska insatt i yakuza serie, efter att ha vågat sig på yakuza 0 och lite av Yakuza KiwamiJag missade det förra spelet som var vår första introduktion till Ichiban: Yakuza: som en drake. Dock, Oändlig rikedom gör ett anständigt jobb med att komma ikapp dig om du inte spelade eller helt enkelt glömde händelserna i som en drake.

I Oändlig rikedom, kommer vi ikapp Ichiban en tid efter att han blivit Yokohamas hjälte. Han arbetar nu på den lokala arbetsförmedlingen och är dedikerad till att hjälpa före detta yakuzamedlemmar att hitta förvärvsarbete i ett klimat där lagar förbjuder ex-yakuza att delta i samhället. Även om det är ett ädelt mål, ställer det till problem för Ichiban, som efter en del känselförnimmelser beger sig till Hawaii för att hitta sin sedan länge borttappade mamma och skaffa vänner (som blir partimedlemmar) på vägen.

Om du är ny på yakuza spel, här är en varning: Oändlig rikedom Det kommer att testa ditt tålamod. Tempot i detta spel är kriminellt. För var femte minut jag fick utforska den rikt konstruerade världen, fylld av arkader, stränder och saker att slåss, experimentera med eller samla på, var jag tvungen att titta på 20 till 30 minuter av scener som var kritiska för berättelsen (och därför omöjliga att utelämna). . Final Fantasy XIIImed sin övervikt av sektioner på järnväg som förbjöd all prospektering, verkade den bättre strukturerad än så här.

Utvecklarna på Segas Ryu Ga Gotoku Studio verkade dock veta när spelarnas tålamod skulle ta slut, för varje gång jag tänkte sluta med spelet för gott, gav de mig något så jävla löjligt och roligt att det lämnade mig fast. gå in igen. Trots min frustration över Oändlig rikedomMed pacing fungerar spelet ganska bra eftersom det tar tid att laga mat.

Istället för att bli av med allt det har att erbjuda i de första kapitlen, Oändlig rikedom Den introducerar långsamt sina nya system på ett sätt som inte överväldigar spelaren. Jag hade möjligheten att fördjupa mig i spelets sociala medier att skaffa vänner minispelet tillsammans med det fruktansvärda och extremt obehagliga minispelet “dejtingappen” innan jag fick tillgång till Crazy Taxi-Minispel genom Uber-Eats. Jag hade lite tid att ha kul med det innan spelet gav ett ganska solidt resultat. yakuza-ifierad version av Pokémon (kallas Sujimon, ett komplett monster fightingspel med räder och allt!) mig. Och det tog hela 14 timmar innan jag nådde en av de mest publicerade delarna av Oändlig rikedom: han Djurkorsning-Som minispelet Dodonko Island. Och det är inte allt! Precis när jag introducerades till Dondonko Island fanns det också en full dungeon-crawler med successiva nivåer av allt svårare strid att spela.

Oändlig rikedom Det är nio olika detaljhandelsspel med en tatuerad yakuza trenchcoat gjord av sociala kommentarer. Jag har inte avslutat det än, efter att ha ägnat 25 timmar åt att komma till kapitel sex av 14, men det finns så mycket att se och göra att jag tvivlar på att jag kommer att avsluta det detta räkenskapsår.

Jag älskar vad Oändlig rikedom Det har att göra med det traditionella turbaserade RPG-stridsformatet. Istället för att förbli i en statisk position som du gör i Person eller någon av turarna Final Fantasy spel kan du röra dig i stridsfältet Oändlig rikedom för att förbereda dig för de bästa kombinationerna. Min favorit är när du kan rada upp fiender och allierade som bowlingpinnar. En framgångsrik attack kommer att slå din fiende till en allierad, utlösa en ytterligare attack, eller så kommer du att slå en fiende till en annan fiende med en chans att döda dem båda. Det fungerar inte för ofta (fiender verkade ha större förmåga att röra sig och positionera sig än jag gjorde), men när det fungerade fungerade det bra.

Ichiban och hans kamrater har olika jobb, alla med olika styrkor, färdigheter och vapen att använda. Jag har inte tyckt att jobbsystemet är särskilt intressant eller transformerande: Ichibans Aquanaut-jobb känns inte väsentligt annorlunda än hans Hero-jobb, så det är ingen idé att byta, förmodligen för att jag inte har haft mycket tid med det. Det är här Oändlig rikedomDet långsamma införandet av system jobbar emot dig eftersom du inte kan byta jobb eller lära dig nya förrän i kapitel fem.

Trots det är själva striden absurd på bästa sätt. Slagsmål med ligister och gängmedlemmar förvandlas till slagsmål mot monster som läskiga män insvepta i sovsäckar som attackerar dig som en Caterpie men slår dig mycket hårdare. Ichiban använder sitt hjältesvärd med vilket han besegrar de onda, men i verkligheten är det en mycket stor vibrator med industriell styrka. (Jag skojar inte!) Jag uppskattar hur Oändlig rikedom Det lutar åt sin brist på allvar eftersom nästan varje gång något löjligt eller intressant händer, oavsett om det är i strid eller under ett minispel, stänger spelet av gränssnittet och saktar ner de mest actionfyllda ögonblicken, vilket ger dig chansen att ta de bästa bilderna . skärmdumpar.

Om du arbetar i videospelsindustrin, de första timmarna av Som en drake: oändlig rikedom Det bör komma med en trigger-varning. Strax in i spelet får Ichiban summariskt sparken trots att han är en av de bästa arbetarna som hans arbetsförmedling någonsin har sett. (Låter det bekant?) Ichibans avsked är ett av flera “häpnadsväckande” ögonblick under spelets första 20 timmar som understryker spelets bredare känslomässiga etos.

Oändlig rikedom tittar hårt på allt från hemlöshet till turismens inverkan på lokalsamhällen, och vad som händer när så kallade sociala mediers “influencers” tillåts förmedla skvaller och rykten som undersökande journalistik. Och det känns inte ytligt heller. Spelet pekar inte ut ett problem som för att säga, “Vi erkänner det här problemet”; snarare konfronterar Ichibans olika äventyr ständigt dessa problem, såsom hemlösaepidemin på Hawaii, som ett exempel.

När en hemlös person stjäl Ichibans plånbok, efter att ha jagat honom, slår han inte killen medvetslös som straff som ett videospel kräver. Istället förklarar Tomizawa, en av hans partimedlemmar och en infödd Hawaii, hur delstaten har den fjärde högsta andelen hemlöshet i USA samtidigt som den är den dyraste delstaten att leva i. Allt är sant.

Det kan tyckas lite som en whiplash att gå från toppen av Sujimons kamp till bottennivån för att möta vår regerings uppenbara ovilja att göra något väsentligt för de hemlösa samtidigt som det uppenbarligen har Oändlig rikedom (se vad jag gjorde där) för att rädda bankerna. Men jag uppskattar att medan yakuza Serien har alltid blandat sitt budskap med det absurda, Oändlig rikedom Det driver ytterligare den sociala kommentaren som ligger till grund för spelets mest besynnerliga ögonblick för att påminna spelaren om att även om det här är ett fånigt spel så har det något att säga, och det är på tiden att vi börjar lyssna.