Granblue Fantasy: Relink Review (PS5)

By | January 31, 2024

Ett actionrollspel med tonvikt på handling, Granblue Fantasy: Relink är baserad på den populära mobiltiteln Granblue Fantasy. Under det senaste decenniet har utvecklaren Cygames avsikt varit att sprida det goda ordet Granblue till en bredare publik, vilket är anledningen till att det grönlyser spel som Granblue Fantasy Versus och Relink, konsolportar som (förhoppningsvis) skulle bevisa värdet av egendom utanför mobilt utrymme.

Relink i synnerhet har varit en lång tiden kommer. Projektet tillkännagavs först 2016, och den ursprungliga Bayonetta och NieR: Automata-utvecklaren Platinum Games övergav processen 2019, när Cygames förvärvade titeln internt. Frågan är alltså om denna utdragna väntan, förvärrad av flera förseningar, äntligen har burit frukt.

För vad det är värt, det finns definitivt fortfarande en del platina-DNA kvar i Relink. Hack-and-slash-striden är tillgänglig men kräver snabb blockering och undvikande, inte olikt systemen du hittar i studions mest kända utgåvor. Det som däremot skiljer Relink är dess beroende av RPG-element; Statistik, utrustning och stora skadesiffror är kärnan i hur spelet fungerar, medan strider präglas av karaktärsspecifika attacker och förmågor som fungerar under nedkylningar.

Granblue Fantasy: Relink Review – Skärmdump 2 av 7

På tal om karaktärer, Relink har en ganska stor lista med spelbara hjältar. Titeln består i praktiken av två delar: berättelsekampanjen för en spelare och uppdragsbaserade uppdrag i Monster Hunter-stil som kan hanteras med CPU-allierade eller andra onlinespelare. Det sistnämnda är där du kommer att använda dig av den tidigare nämnda förteckningen över karaktärer, men du måste slutföra huvudkampanjen innan du kan ta dig an de allra flesta av spelets ytterligare uppdrag.

På ett sätt fungerar enspelarhistorien som en introduktion till Relinks mekanik, men att kalla det en handledning skulle vara en otjänst. Det här är en komplett kampanj som består av mellansekvenser, actionfyllda nivåer och några överraskande imponerande mellansekvenser. Det är väldigt tydligt mycket Mycket möda har lagts ner på titelns huvudakt; Huvudäventyret är en riktigt spännande åktur under större delen av sin varaktighet, då du slåss mot briljanta bossar och engagerar dig i några galna plattformssektioner. Återigen, det finns tillfällen då allt verkar mycket Platinum, särskilt när det kommer till tempo och stridsmöten som verkar bli mer och mer ambitiösa allt eftersom handlingen fortskrider.

Granblue Fantasy: Relink Review – Skärmdump 3 av 7

Men att ha en så intensiv kampanj har en baksida. Längdmässigt varar enspelarhistorien runt 15 till 20 timmar (tillgängliga sidouppdrag ingår), och när krediterna rullar känns det lite kortlivat. Missförstå oss rätt, allt byggs upp och avslutas tillfredsställande, men om du har ägnat de senaste åren åt att förvänta dig att Relink ska bli ett spretigt RPG-äventyr kommer du förmodligen att bli besviken.

Det faktum att Relink har lite eller inget fyllmedel är å andra sidan något som bör berömmas. Alltför ofta ser vi action-RPGs med större budget som Final Fantasy 16 förstöra sin egen fart så att de kan slussa spelare till tråkiga utfyllnadshistorier och snarkframkallande sidouppdrag. Relinks kampanj tar kanske bara 20 timmar att slutföra, men det är 20 timmar av snabbt och rasande kul.

Går vi vidare, själva berättelsen är inget speciellt, men det berättas charmigt genom en cast av sympatiska karaktärer. Du spelar som kapten på ett fartyg som seglar genom himlen – samma manliga eller kvinnliga huvudperson som är central i mobilspelet. Relinks berättelse är faktiskt en spin-off av den titeln, eftersom kaptenen och hans betrodda besättning beger sig till Zegagrande Skydom, en samling flytande öar som de ännu inte har utforskat.

Granblue Fantasy: Relink Review – Skärmdump 4 av 7

Naturligtvis går det inte som planerat och besättningen skaffar sig snabbt fiender till en kultliknande organisation, vilket resulterar i ett äventyr som tar kaptenen och hans följeslagare över de elementärt olika öarna Skydom. Handlingen är förutsägbar och karaktärerna har inte mycket tid att uttrycka sig, men den gör ett bra jobb med att knyta ihop all action. Även om du inte är bekant med franchisen, får du fortfarande en anständig uppfattning om de personligheter som erbjuds och den himmelska världen de lever i.

I början av kampanjen har du möjlighet att låsa upp spelbara karaktärer som inte är en del av din omedelbara besättning, med hjälp av föremål som kan förvärvas genom uppdrag. Det är dock viktigt att notera att dessa ytterligare hjältar inte har något att göra med huvudhistorien, som enbart fokuserar på kaptenen och hans fem närmaste allierade. Som sådan skulle vi förmodligen rekommendera att du slutför kampanjen innan du utforskar din utökade lista, om så bara så att du kan lära känna kärnteamet bättre.

I strid spelar du som en enda karaktär medan AI:n hanterar upp till tre medlemmar av ditt parti, och varje karaktär kommer med sin egen unika fightingstil och fightingförmåga, som kan uppgraderas genom ett otroligt långt skicklighetsträd. Utan tvekan är en av Relinks viktigaste försäljningsargument den tidigare nämnda spelbara spellistan; är varierande när det gäller spel och vi hade svårt att hitta en hjälte som inte var rolig att använda i strid.

Granblue Fantasy: Relink Review – Skärmdump 5 av 7

Kaptenen, utrustad med ett kort svärd och har ett brett utbud av aggressiva och stödjande förmågor, är i stort sett standardvalet, men det finns beväpnade avståndskämpar, magiska användare som trollformar och massor av vackra, överdimensionerade anime-bärande krigare. vapen på. Att prova dem alla, hitta favoriter och bygga dem till kraftpaket på hög nivå är verkligen det stora dragplåstret med Relink när du är klar med huvudberättelsen.

Som tur är har du massor av uppdrag att ta dig an efter kampanjen. Dessa uppdrag finns i många former och storlekar; Vissa ger dig i uppdrag att eliminera vågor av monster, andra låter dig försvara en plats och andra ställer dig mot särskilt farliga chefer. Men i allmänhet matchar inte uppdragen det spektakel som visas genom hela historien. Slutspelsuppdragen närmar sig och kräver nästan behärskning av defensiva tekniker så att din hälsobar inte smälter, men de flesta uppdragen kommer att vara över inom några minuter.

Tanken här är att du ska slipa mål för att höja karaktärer och samla material, som kan användas för att smida och uppgradera vapen. Det är verkligen här som Monster Hunter-jämförelsen kommer in i bilden, eftersom det är samma typ av struktur: välj ett uppdrag från den centrala staden, samla dina CPU-vänner eller hitta allierade online, slutför uppdraget och återvänd sedan till centrum så att du kan stärk din karaktär, redo att göra allt igen.

Granblue Fantasy: Relink Review – Skärmdump 6 av 7

Saken är den att ditt uppdrags körsträcka varierar beroende på hur mycket du tycker om Relink-strider. På en grundläggande nivå har stridssystemet inte i närheten av det beroendeframkallande djupet av den berömda Capcom-serien, och om du vill slutföra varje uppdrag, du kommer att arbeta på Relink i vem vet hur många timmar. Till viss del håller variationen av karaktärer saker och ting intressant, och titelns svåraste chefer kan utgöra en allvarlig utmaning, men oavsett om du är på processorn eller med andra spelare, börjar upprepningen få fäste långt innan du har slagit dem . till alla.

Därmed inte sagt att Relinks stridssystem är dåligt, långt ifrån. När det är som bäst är det en spännande balett av kombinationsattacker, tajta block och sista minuten flykter. Det känns lite svävande till en början, men när du väl vänjer dig vid tempot finns det mycket att gilla med handlingen. Dessutom uppmuntras lagarbete aktivt, eftersom även de tuffaste fienderna kräver en störtflod av slag för att besegras. Att slåss nära dina allierade öppnar upp fiender för attacker med hög skada, och ett brett utbud av stödmagi (läkande trollformler, barriärer och buffs) betyder att det i allmänhet är bäst att vara sida vid sida så att hela sällskapet kan samlas.

Granblue Fantasy: Relink Review – Skärmdump 7 av 7

Utöver den eventuella upprepningen kommer våra enda klagomål om striden inte från systemet eller mekaniken. För det första kan strider ibland vara en komplett kakofoni av visuellt brus, vilket gör det svårt att reagera på inkommande attacker. Och för det andra, karaktärer. håll aldrig käften. Det här är inte en stor sak under sidouppdrag, men i berättelsen finns det punkter där karaktärer kommer att erbjuda absurda mängder av exponering medan du är knädjupt i en desperat överlevnadshandling. Det är synd att skådespelarna är oförmögna att hålla tyst, för Relink har ett rent ut sagt fantastiskt orkestralt soundtrack som ofta förhöjs av dånet från elgitarrer.

Innan vi drar till slutsatsen bör vi notera att medan Relink har en fantastisk art direction, är det ganska grovt grafiskt. Du kan säkert säga att det var tänkt att vara en PS4-release, men besvikelsen kommer när du inser att PS5-versionens prestandaläge är begränsat till bara 1080p. Den låga upplösningen gör att resurser kan se märkbart hackiga ut på en 4K-skärm, men du får åtminstone jämna 60 bilder per sekund.